Māter > Works for Māter

The witch hunts were really killing those people who lived and taught the life that we are part of nature. The witches were teachers of oneness with nature, they were the ones who were hunted down […][it] was the killing of the ecological mind.
Vandana Shiva

Invited by curator Pilar Cruz to be part of the Māter exhibition, I participated with three works.

Etymologically the word “conjuro” (spell) in Spanish is formed through Latin roots by the following lexical components: the prefix con- (all, globally, together,) ius (right, justice,) -are (ending used to conjugate verbs) and the suffix -o (action and effect). Its meaning being ‘the action and effect to bound oneself to something/someone by oath.’

In the works, ‘CONJURO I’, ‘II’ and ‘III’, is the ‘bound’ part of the meaning of the word that comes into play.

These works are rooted in the connection and mutual support that people with uterus and with herbal medicinal knowledge have generated for centuries in their communities, especially in relationship to sexual and reproductive health.

Thus, the matrilineal bond and the transmission of knowledge from old women to young women is presented in CONJURO I: from them to me, from us to you where the family tree takes the form of braided hair which is a symbol of wisdom and power. On the other hand, in CONJURO II: medicine woman, the ceramic 'vulvar altars' are paired with watercolors, made with mixtures of infusions and menstrual blood, which portray various plants that are used to accompany the different moments of the menstrual cycle, gestation and /or the interruption of it, and childbirth. Finally, CONJURO III: in our hands, weaving and unweaving, presents a reflection on the right of bodies with a uterus to decide and have autonomy in making decisions about the reproductive process and its interruption in a careful and safe manner, all of this accompanied and supported by the hands of medical women and their knowledge of the cycles in the natural world and the properties of the plant world.

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La caza de brujas realmente fue la matanza de aquellas personas que vivían y enseñaban la vida en la que somos parte de la naturaleza. Las brujas eran maestras de la unidad con la naturaleza, ellas eran las que eran perseguidas […][fue] el asesinato de la mente ecológica.
Vandana Shiva

Etimológicamente la palabra ''conjuro'' está formada a través de raíces latinas por los siguientes componentes léxicos: el prefijo con- (todos, globalmente, juntos), ius (derecho, justicia), -are (terminación utilizada para conjugar los verbos) y el sufijo -o (acción y efecto). Su significado es "la acción y efecto de ligarse a/formar vínculo con algo/alguien mediante juramento".

En las obras, CONJURO I, II y III, es la parte “formar vínculo con” del significado de la palabra que entra en juego.

Estas obras tienen sus raíces en la conexión y el apoyo mutuo que mujeres y personas con útero y con conocimientos sobre plantas medicinales han generado durante siglos en sus comunidades, especialmente en relación a la salud sexual y reproductiva.

Así pues, el vínculo matrilineal y la transmisión de conocimientos de ancianas a jóvenes se presenta en CONJURO I: de ellas a mí, de nosotras a ti dónde el árbol genealógico toma la forma de pelo trenzado el cual es símbolo de sabiduría y poder. Por otro lado, en CONJURO II: mujer medicina, los ‘altares vulvares’ cerámicos se emparejan con acuarelas, realizadas con mezclas de infusiones y sangre menstrual, que retratan diversas plantas que se usan el acompañamiento de los diferentes momentos del ciclo menstrual, la gestación y/o interrupción de esta, y el parto. Por último, CONJURO III: en nuestras manos, tejer y destejer, presenta una reflexión sobre el derecho de los cuerpos con útero a decidir y tener autonomía en la toma de decisiones sobre el proceso reproductivo y su interrupción de manera cuidada y segura, todo ello acompañado y apoyado por las manos de las mujeres-medicina y sus conocimientos de los ciclos en el mundo natural y las propiedades del mundo vegetal.