Calibrations > Mutation Poems

My experience during and after confinement due to the covid-19 pandemic, included the birth of a new paradigm in my artistic practice. The confinement resulted in repeated debilitating anxiety attacks, insomnia and the worsening of my physical condition which would bring, in march of 2022, a diagnosis of a painful, chronic and degenerative bone disease.

In the mist of it all I had a similar experience as some of my colleagues who experienced a creative blockage. In my case though, I had a blockage to making art as I usually did, using mainly textile techniques and materials. Surprisingly, the drive to make work, as artmaking is a powerful tool for navigating the world and its mishaps, became stronger, but this time in the form of poetry writing, the return to photography and the exploration of sound (see Screen Comunications_Sound Weavings.)

It was in the mixing of the emotional/physical experience and the immersion in poetry and sound (both listening and making) that the idea/word ‘mutation’ emerged and later impregnated the rest of the work (see Screen Callibrations_Mutations.)

The poem First Mutation was the beginning of a group of over thirty poems encompassed under the title Of Vicera and Fleeting Times. Little by little the Mutation Poems, nine in total, developed out of my physical and emotional experience. Later they turned into textile objects when typed onto cotton fabric. Then the process of exploring the poems through sound took place, giving birth to two sound pieces, so far (see Screen Comunications_Sound Weavings.)

///

Mi experiencia durante y después del confinamiento por la pandemia del covid-19, incluyó el nacimiento de un nuevo paradigma en mi práctica artística. El encierro resultó en repetidos y debilitantes ataques de ansiedad, en insomnio y el empeoramiento de mi condición física que traería, en marzo de 2022, un diagnóstico de una dolorosa enfermedad ósea, crónica y degenerativa.

En medio de todo, tuve una experiencia similar a la de algunos de mis colegas que sufrieron un bloqueo creativo. En mi caso, sin embargo, tenía un bloqueo para hacer arte como solía hacerlo, utilizando principalmente técnicas y materiales textiles. Sorprendentemente, el impulso por crear obra, ya que la creación artística es una herramienta poderosa para navegar el mundo y sus percances, se hizo más fuerte, pero esta vez en forma de escritura de poesía, el regreso a la fotografía y la exploración del sonido (ver Pantallas de comunicación_Tejidos sonoros.)

Fue en la mezcla de la experiencia emocional/física y la inmersión en la poesía y el sonido (tanto de escuchar como de hacer) que surgió la idea/palabra 'mutación' que impregnó posteriormente el resto de la obra (ver Pantallas de calibración_Mutaciones.)

El poema Primera Mutación fue el comienzo de un grupo de más de treinta poemas englobados bajo el título De vísceras y tiempos fugaces. Poco a poco los Poemas de Mutación, nueve en total, se desarrollaron a partir de mi experiencia física y emocional. Más tarde se convirtieron en objetos textiles cuando los mecanografié sobre tela de algodón. Y luego se dio el proceso de exploración de los poemas a través del sonido, dando origen a dos piezas sonoras, hasta el momento (ver Pantallas de comunicación_Tejidos sonoros).