Calibrations > Screen Calibrations

As if the times before the covid-19 pandemic stroke had been unproblematic and the voices hoping for the return of the normal arose, became visible another thread from the convoluted metaphorical yarn ball at the center of this project.

What was/is this ‘normal’ everybody seems to be calling for?

For my previous project, Seeds for Resistance, I had been already reflecting of the ideas around ‘normal’ (norm, normal, normality, normative) and, amongst other things, arriving at the conclusion that if one of the several definitions of ‘normal’ is ‘that which happens, it’s done or repeated, frequently’, ‘diversity’ is actually the normal, for diversity (before standardized by the norm) is what has the most presence in the many aspects of nature and life.

Continuing the exploration of these ideas as they related to the pandemic experience, which included the now normalized use of digital technology (screen devices mostly) in the context of human relations and interactions, as well as pulling from the imagery and materiality of my previous work from New Universe and Seeds for Resistance, the calibration screen emerges as the iconography representing the visual imposition of that which is right, the guide to follow, as well as a metaphor of ‘the norm/al’. Furthermore, it also presents the notion that, in a crisis situation as it has been the pandemic,
the need for a return to a constructed ‘normal’ might be a mirage, a cover up or, in complete opposition, an opportunity to formulate multiple possibilities (see Screen Calibrations_Mutations.)


Como si los tiempos anteriores al golpe de la pandemia de covid-19 no hubieran sido problemáticos y a medida que surgían las voces que esperaban el regreso de la normalidad, se hizo visible otro hilo del enrevesado ovillo metafórico en el centro de este proyecto.

¿Qué era/es esta "normalidad" que todo el mundo parece estar pidiendo?

Para mi proyecto anterior, Semillas para la resistencia, ya había estado reflexionando sobre las ideas en torno a la 'normalidad' (norma, normal, normalidad, normativo) y, entre otras cosas, llegando a la conclusión de que si una de las varias definiciones de 'normal' es 'lo que sucede, se hace o se repite, con frecuencia', la 'diversidad' es en realidad lo normal, pues la diversidad (antes de ser estandarizada por la norma) es lo que tiene más presencia en los múltiples aspectos de la naturaleza y de la vida.

Continuando con la exploración de estas ideas en relación con la experiencia de la pandemia, que incluía el uso ahora normalizado de la tecnología digital (principalmente dispositivos de pantalla) en el contexto de las relaciones e interacciones humanas, además de beber de algunas imágenes y materialidad de mi trabajo anterior Nuevo Universo y Semillas para la resistencia, la pantalla de calibración emerge como la iconografía que representa la imposición visual de lo correcto, de la guía a seguir, así como una metáfora de 'la norma/lidad'. Además, también nos presenta la noción de que, en una situación de crisis como ha sido la pandemia, la necesidad de un retorno a una 'normalidad' construida podría ser un espejismo, un encubrimiento o, en completa oposición, una oportunidad para formular múltiples posibilidades (ver Calibraciones de pantalla_Mutaciones).

Screen Calibrations series
acrylic yarn//crochet
2020
SC_III.I
acrylic yarn//crochet
2020
SC_II.II
acrylic yarn//crochet
2020
SC_I.II
acrylic yarn//crochet
2020