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The Moth in Grandmother
Fabrics, knitted yarn and embroidery
2019
The Moth in Grandmother
Fabrics, knitted yarn and embroidery
2019
The Moth in Grandmother_Lucía_Owl Moth
Fabrics, knitted yarn and embroidery
50in x 56in
2019
The Moth in Grandmother_Lucía_Owl Moth
Fabrics, knitted yarn and embroidery
Detail
2019
The Moth in Grandmother_Isabel_Tiger Moth
Fabrics, knitted yarn and embroidery
50in x 56in
2019
The Moth in Grandmother_Isabel_Tiger Moth
Fabrics, knitted yarn and embroidery
Detail
2019
The Moth in Grandmother_Isabel_Tiger Moth
Fabrics, knitted yarn and embroidery
Detail
2019
The Moth in Grandmother_Isabel_Tiger Moth
Fabrics, knitted yarn and embroidery
Detail
2019

The tattoos on my skin form an auto^bio^mythical constellation. They are an archive of what happened, of what was learned, of what I do not want to forget about my and my ancestors history.

Shortly after my paternal grandmother, Isabel, died, the last of my elders of her generation to leave, I felt in my aging with the change in the color of my hair, the presence of both Isabel and Lucía, my maternal grandmother.

I decided to mark this moment on my skin and thus honor their legacy in my flesh by tattooing a tiger and an owl on my arms.

From Isabel I imagine I inherited being fierce and protective of the territories I love.
She is the strength inside me. I am thus a tiger.

I imagine that I inherited from Lucía the fact that I never stop feeding my curiosity and pursuing the answers to all my questions.
It is the wisdom deposited in me. So I am an owl.

The Seeds for Resistance project led me to create an exhibition of works, actions and encounters based on what emerged from the conversations I have with my daughter about the world, life and our hi/story(ies). Thus, I began to explore my motherhood beyond the biological fact of pregnancy, childbirth and lactation - places where artistic construction on motherhood is usually centered - although without forgetting its continuous link with the body.

This is how the idea of The Moth in Grandmother arose, drawing a parallel with the expression The Other in Mother used by many feminist artist mothers who explore and represent the multiplicity in our maternity. My intention here was at least twofold. On the one hand, re/knowing the connection between the maternity of my grandmothers and mine, and on the other, exploring this 'otherness' through the connection with the more than human world.

Using the play on words and joining it to the imagery created on my skin through tattoos, the works in the form of a tiger moth (Spilosoma vestalis) and an owl eye moth (Antheraea polyphemus) were born.



Los tatuajes sobre mi piel forman una constelación auto^bio^mítica. Son una archiva de lo ocurrido, de lo aprendido, de lo que no quiero olvidar sobre nuestra historia, la mía y la de ‘las mías.’

Poco después de morir mi abuela paterna, Isabel, la última de mis mayores de su generación en irse, sentí en mi envejecer con el cambio del color de mi pelo, la presencia tanto de Isabel como de Lucía, mi abuela materna.

Decidí marcar este momento sobre mi piel y honrar así su legado en mi carne tatuándome un tigre y un búho en los brazos.

De Isabel imagino que heredé ser feroz y protectora del territorio amado.
Es la fuerza en mi interior. Soy así un tigre.

De Lucía imagino que heredé el no cesar de alimentar mi curiosidad y perseguir las respuestas a todas mis preguntas.
Es la sabiduría depositada en mí. Soy así un búho.

El proyecto Semillas para la Resistencia me llevó a crear una exposición de obras, acciones y encuentros a partir de lo surgido en las conversaciones que tengo con mi hija sobre el mundo, la vida y nuestra(s) historia(s). Fue así como comencé a explorar mi maternidad más allá del hecho biológico de la gestación, el parto y la lactancia - lugares donde se suele centrar la construcción artística sobre la maternidad – aunque sin olvidar su continuo vínculo con el cuerpo.

Surgió así la idea de The Moth in Grandmother haciendo un paralelismo con la expresión The Other in Mother utilizada por muchas madres artistas feministas que exploran y representan la multiplicidad en nuestras maternidades. Mi intención aquí era como mínimo doble. Por un lado, re/conocer la conexión entre la maternidad de mis abuelas y la mía, y por otro explorar esta ‘otredad’ a través de la conexión con el mundo más que humano.

Usando el juego de palabras y uniéndolo al imaginario creado sobre mi piel a través de los tatuajes, nacieron las obras en forma de polilla tigre (Spilosoma vestalis) y polilla búho (Antheraea polyphemus).