Calibrations > Screen Calibrations_Mutations

Both the period of home confinement and lock down and the following moths of restrictions at the beginning of 2020 due to the covid-19 pandemic, had an effect on the collective physical and mental health that has accompanied many of us beyond those times.

Many friend artists shared their experience of being blocked, unable to process and express themselves through their work. Unable to produce any kind of work because of the material circumstances and economic hardships as well as because of the mental toll the situation was taking on all of us.

My experience included a new paradigm. The confinement resulted in repeated debilitating anxiety attacks, insomnia and the worsening of my physical condition which would bring, in march of 2022, a diagnosis of a painful genetic chronic and degenerative disease.

In the mist of it all I had a similar experience as some of my colleagues. In my case though, I had a blockage to making art as I usually did, using mainly textile techniques and materials. Surprisingly, the drive to make work, as artmaking is a powerful tool for navigating the world and its mishaps, became stronger, but this time in the form of poetry writing, the return to photography and the exploration of sound (see Mutation Poems and Screen Comunications_Sound Weavings.)

It was in the mixing of the emotional/physical experience and the immersion in poetry and sound (both listening and making) that the idea/word ‘mutation’ appeared and started to impregnate the rest of the work.

In the Screen Calibrations_Mutations works, the iconographic calibration screen changes form, disintegrates, turns liquid, becomes undone, reformulates itself and mutates, starting a process to investigate the existing otherness and the possible before, during and beyond the norm.



Tanto el periodo de confinamiento generalizado y confinamiento domiciliario, como los siguientes meses de restricciones a principios de 2020 por la pandemia del covid-19, tuvieron un efecto sobre la salud física y mental colectiva que nos ha acompañado a muchos más allá de esos tiempos.

Muches artistes amigues compartieron su experiencia de bloqueo e incapacidad de procesar y expresar a través de su trabajo. Se vieron incapaces de producir ningún tipo de trabajo debido a las circunstancias materiales y las dificultades económicas, así como por el desgaste mental que la situación nos estaba cobrando a todes.

Mi experiencia incluyó un nuevo paradigma. El encierro resultó en repetidos y debilitantes ataques de ansiedad, en insomnio y en el empeoramiento de mi condición física que traería, en marzo de 2022, un diagnóstico de una dolorosa enfermedad genética crónica y degenerativa.

En medio de todo, tuve una experiencia similar a la de algunes de mis colegues. En mi caso, sin embargo, tenía un bloqueo para hacer arte como solía hacerlo, utilizando principalmente técnicas y materiales textiles. Sorprendentemente, el impulso por realizar obras, ya que la creación artística es una herramienta poderosa para navegar por el mundo y sus percances, se hizo más fuerte pero esta vez en forma de escritura poética, el regreso a la fotografía y la exploración del sonido (ver Poemas de mutación y Comunicación de pantallas_tejidos sonoros).

Fue en la mezcla de la experiencia emocional/física y la inmersión en la poesía y el sonido (tanto de escuchar como de hacer) que la idea/palabra ‘mutación’ apareció y comenzó a impregnar el resto de la obra.

En la obra Pantallas de calibración_Mutaciones, la pantalla iconográfica de calibración cambia de forma, se desintegra, se hace líquida, se deshace, se reformula y muta, iniciando un proceso de investigación de la alteridad existente y de lo posible antes, durante y más allá de la norma.

SC_M_I.I
acrylic yarn//crochet
2021
SC_M_I.I  (detail)
acrylic yarn//ganchillo
2021
SC_M_I.I  (detail)
acrylic yarn//crochet
2021
SC_M_III.I
acrylic yarn//crochet
2021
SC_M_III.I  (detail)
acrylic yarn//crochet
2021
SC_M_II.I
acrylic yarn//crochet
2022